Zoeken
  • Praktijk FIT!

Supermarkt impuls aankopen voorkomen




1. Ga zo weinig mogelijk naar de supermarkt

Een tijdje terug ging ik 1x per week naar de supermarkt. Ik ging hooguit nog 1x als ik dingen was vergeten of als er onverwachts bezoek kwam. Je hebt op deze manier ook maar 1-2x de verleiding van al het lekkers, dat helpt ontzettend! Koop veel producten die je in kunt vriezen, zoals diepvriesgroenten of een half brood in plaats van een hele.

Zo heb je altijd een voorraad en heb je geen reden om vaker naar de winkel te moeten. Hoe vaker je gaat, hoe vaker je de verleiding moet weerstaan.


2. Maak een lijstje

Heel cliché, maar o zo waar! Met een lijstje ga je gericht op pad. Als je in de supermarkt nog moet gaan bedenken wat je wilt gaan eten, zal je eerder ook aan minder gezonde dingen denken. Het is dan extra verleidelijk om een lekker toetje mee te nemen, of iets lekkers voor ‘s avonds. Bovendien kun je vooraf je voorraad checken als je een lijstje maakt, dus het scheelt je ook nog eens heel veel geld én je hoeft minder producten weg te gooien. Natuurlijk is het dan nog wel zaak om je aan je lijstje te houden, maar je hebt in ieder geval een stap gemaakt.


3. Ga ‘s ochtends vroeg naar de supermarkt

Ken je dat? Dat je ‘s ochtends nog heel gemotiveerd bent om gezond te leven, maar dat dit voornemen in de loop van de dag afneemt!? Dit komt doordat je aan het eind van de dag steeds meer vermoeid raakt, je doorzettingsvermogen en wilskracht neemt dan ook af. Om die reden werkt het super goed om je boodschappen in de ochtend te doen. Natuurlijk moet dit wel in je schema passen, maar als het lukt is het een gouden tip.


4. Zorg ervoor dat je geen honger hebt

Ga niet naar de supermarkt als je nog niet gegeten hebt! Het kan zelfs helpen om een gezonde snack te nemen voordat je weg gaat. Zeker als je daarbij een flink glas water of een grote kop thee drinkt, is je honger even weg voor een tijdje. Hierdoor kun je beter focussen op wat je zou gaan kopen. Als je wel trek hebt, ben je veel gevoeliger voor geuren in de winkel of voor het zien van lekkere dingen.



5. Bedenk goed of je alleen gaat, of dat je iemand mee neemt

In veel gevallen is het verstandig om alleen naar de winkel te gaan. Als je je kinderen meeneemt, of je partner, zijn er meerdere paren ogen die verleid kunnen worden door al het lekkers. Je moet dan extra sterk in je schoenen staan om je niet te laten overhalen. Soms kan het echter helpen om juíst iemand mee te nemen, bijvoorbeeld een vriendin die net zo met gezond leven bezig is als jij. Je kunt elkaar op die manier steunen en vooraf afspreken dat jullie er iets van zeggen als de ander iets ongezonds koopt.


6. Vermijd ‘lastige’ gangpaden, of loop er zo snel mogelijk doorheen

Snoep, koek en snacks staan vaak allemaal bij elkaar in een aantal gangpaden. Als je weet dat je het lastig vindt om hier doorheen te lopen, vermijd ze dan gewoon! Als je er écht even doorheen moet om iets anders te pakken, bedenk dan goed vooraf wat je wilt pakken en ga resoluut op je doel af om zo snel mogelijk het gangpad te verlaten. Ook nu is een lijstje weer super handig, want als je gaat twijfelen over welke koekjes je gaat nemen, dan wordt de verleiding alleen maar groten. Wist je trouwens dat de gezonde producten over het algemeen langs de buitenranden van de supermarkt staan!?


7. Neem een mandje in plaats van een karretje

Hier past minder in, dus je zult je eerder aan je inkoop-plan houden. Chips en andere snacks nemen relatief veel ruimte in, je mandje is dan veel te snel vol. Kies bij voorkeur voor een mandje dat je zelf moet tillen, niet zo’n variant met wieltjes. Je wordt nu namelijk gestimuleerd om sneller je boodschappen te doen, anders moet je nog langer dat zware mandje tillen.

Ik hoop dat je iets met deze tips kunt!


115 keer bekeken

Praktijk FIT! | Breukersweg 11, 7471 ST Goor | 0622560980 | info@praktijkfit.nl